ResearchCentral

Un proiect al grupului de cercetare in evaluare psihologica si educationala
din cadrul Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea din Bucuresti
despre researchcentral echipa lista testelor recomandari de utilizare participa contact
Detalii scala
ID480
Nume scala [EN]Sleep-Wake Pattern Assessment Questionnaire (SWPAQ)
Nume scala [RO]Chestionarul de Evaluare a Tiparelor de Somn-Trezire
DomeniuPsihologie clinică
SubdomeniuSleep
Numar itemi52
Nivel adaptare culturala[1] = simpla traducere
Tradus in limba romana deStan Alexandru Octavian
Referinta bibliografica originalaPutilov, A. A., & Onischenko, M. A. (2005). The 52-item sleep-wake pattern assessment questionnaire: Evaluation of its psychometric features. Ergonomia, 27(2), 131-144.
Studii internationalePutilov, A. A. (2008). Association of morning and evening lateness with self-scored health: Late to bed and early to rise makes a man healthy in his own eyes. Biological Rhythm Research, 39(4), 321–333. https://doi.org/10.1080/09291010701424853

Putilov, A. A., & Putilov, D. A. (2005). Sleepless in Siberia and Alaska: Cross-validation of factor structure of the individual adaptability of the sleep-wake cycle. Ergonomia, 27(3), 207–226.

Putilov, A. A., & Putilov, D. A. (2006). Big six of the individual adaptive ability of the sleep-wake cycle: Explanation and measurement. Biological Rhythm Research, 37(1), 51–71. https://doi.org/10.1080/09291010500480791

Putilov, A. A., Verevkin, E. G., Ivanova, E., Donskaya, O. G., & Putilov, D. A. (2008). Gender differences in morning and evening lateness. Biological Rhythm Research, 39(4), 335–348. https://doi.org/10.1080/09291010701424895
Studii in Romania
Itemii scalei [EN]1. If I get up too early for several days in a row, then I need to make up for lost sleep.
2. I seldom feel sleepy late in the evening.
3. Sometimes I can’t sleep because I’m too worried.
4. I’m always sure that I will get up at the scheduled time in the morning.
5. It is easy for me to change the time I go to sleep or get up (to either earlier or later hours).
6. Sometimes I wake up too early in the morning and can’t fall back asleep.
7. Usually I wake up quickly and easily in the morning.
8. Sometimes it is easy for me to get some work done in the beginning of the night.
9. If I lie down in the daytime, I can quickly fall asleep.
10. Sometimes, before falling into a sound sleep, I wake up a couple of times.
11. I like to get up very early in the morning.
12. Sometimes it is difficult for me to get things done in the evening.
13. When I’m sleepy neither coffee nor strong tea can prevent me from falling asleep quickly.
14. Some mornings it takes me a long time to wake up.
15. Frequently I’m in a bad mood because I don’t get enough sleep.
16. If I’m awakened from sleeping, it is easy for me to fall back asleep again.
17. Frequently I don’t want to wake up in the morning.
18. Sometimes it is hard for me to work in the late evening.
19. Very rarely do I take a nap after lunch, even if I have the opportunity.
20. I usually sleep “like a log” at night.
21. If I don’t get enough sleep one night, I can very easily catch up on my sleep the next night.
22. I’m usually in a better mood in the evening than during the daytime.
23. I can usually fall asleep after something has upset me.
24. I’m easily awakened in the morning by an alarm clock.
25. It is difficult for me when I have to change my normal sleeping schedule.
26. If I’m awakened during the middle of the night, I can easily get back to sleep.
27. I rarely wake up with the unpleasant thought that it is time to get up.
28. If the work is interesting, I’m happy to work at night and rest during the day.
29. Sometimes sleeping in the daytime gives me a headache.
30. If I go to bed at my usual time, I fall asleep very quickly.
31. If I have to wake up early during the week, I wake up early on the weekends as well.
32. Often in the evening I feel very tired.
33. If I worry about something during the evening, I cannot sleep well at night.
34. It is difficult for me to wake up by myself at a certain designated time.
35. Missing sleep doesn’t usually put me in a bad mood.
36. If I wake up too early in the morning, it is difficult for me to fall back asleep.
37. I don’t feel well in the morning, even after a long night’s sleep.
38. It is always hard for me to work late at night.
39. If I don’t get enough sleep at night, I can always make up for it with a nap after lunch.
40. At the beginning of the night I’m easily awakened by any noise.
41. It is rather easy for me to shift the time I sleep or wake.
42. Usually, just before the time I go to sleep, my performance is still rather high.
43. If it is possible, I enjoy taking a nap.
44. I’m in a bad mood when I have to alter my normal sleeping schedule.
45. It is easier for me to finish my work early in the morning than late at night.
46. For me, a nap is a poor alternative for a night’s sleep.
47. I’m OK on the day after only half a night’s sleep.
48. Frequently, my alertness level in the evening is higher than in the morning.
49. During the day I can fall asleep almost as quickly as at night.
50. If my normal sleeping schedule is altered, I nod throughout the following day.
51. In the evening, my thinking is usually worse than in the morning.
52. If I sleep enough every night, it’s hard for me to fall into a sound sleep during the day.
Itemii scalei [RO]1. Dacă mă trezesc prea devreme mai multe zile la rând, trebuie să recuperez somnul pierdut.
2.Rareori îmi este somn seara.
3. Uneori nu pot să dorm din cauza grijilor.
4. Cu siguranță mă voi trezi dimineața, la ora programată.
5. Îmi este ușor să modific ora la care mă culc sau mă trezesc (fie mai devreme sau mai târziu).
6. Uneori mă trezesc prea devreme dimineața și nu pot adormi la loc.
7. Mă trezesc repede și ușor dimineața.
8. Uneori îmi este ușor să lucrez noaptea.
9. Dacă iau o pauză și mă întind în timpul zilei, pot adormi repede.
10. Uneori, înainte de a adormi complet, mă trezesc de mai multe ori.
11. Îmi place să mă trezesc foarte devreme de dimineață.
12. Uneori îmi este dificil să lucrez seara.
13. Când îmi este somn nici cafeaua, nici ceaiul tare nu mă pot împiedica să adorm repede.
14. În unele dimineți îmi ia mult timp să mă trezesc.
15. Frecvent am o dispoziție proastă când nu dorm destul.
16. Dacă sunt trezit din somn, îmi este ușor să adorm la loc.
17. Deseori nu vreau să mă trezesc de dimineață.
18. Uneori îmi este greu să lucrez până seara târziu.
19. Foarte rar trag un pui de somn după prânz, chiar dacă am ocazia.
20. De obicei dorm buștean noaptea.
21. Dacă nu dorm destul într-o noapte, pot recupera foarte ușor somnul noaptea următoare.
22. Am o dispoziție mai bună seara decât pe parcursul zilei.
23. Pot adormi când sunt supărat/ă.
24. Mă trezește ușor alarma dimineața.
25. Îmi este dificil atunci când trebuie să-mi modific programul normal de somn.
26. Dacă sunt treaz/ă la miezul nopții, pot adormi ușor la loc.
27. Rareori mă trezesc cu neplăcutul gând că este timpul să mă ridic din pat.
28. Dacă munca este interesantă, sunt bucuros/bucuroasă să lucrez noaptea și să mă odihnesc pe parcursul zilei.
29. Uneori somnul din timpul zilei îmi dă dureri de cap.
30. Dacă mă duc la culcare la ora mea obișnuită, adorm foarte rapid.
31. Dacă trebuie să mă trezesc devreme pe parcursul săptămânii, mă trezesc devreme și în weekenduri.
32. Adesea mă simt foarte obosit seara.
33. Dacă mă preocupă ceva seara, nu pot dormi bine noaptea.
34. Îmi este dificil să mă trezesc de unul/una singur/ă la o anumită oră.
35. Lipsa de somn nu îmi afectează de obicei dispoziția.
36. Dacă mă trezesc prea devreme dimineața, îmi este dificil să adorm la loc.
37. Nu mă simt bine dimineața, chiar și după o noapte lungă de somn.
38. Îmi este dificil să lucrez noaptea până târziu.
39. Dacă nu dorm destul noaptea, pot compensa cu un pui de somn după prânz.
40. În primele momente ale somnului mă trezește ușor orice zgomot.
41. Îmi este ușor să-mi schimb ora de somn sau de trezire.
42. De obicei înainte de a mă culca sunt încă foarte productiv/ă.
43. Dacă am ocazia, îmi place să trag un pui de somn.
44.Sunt într-o dispoziție proastă când trebuie să-mi modific programul somn.
45. Îmi este mai ușor să-mi termin treaba dis de dimineața decât noaptea târziu.
46. Pentru mine, un pui de somn este o alternativă proastă pentru somnul de noapte.
47. Sunt OK pe parcursul zilei, chiar dacă am dormit doar jumătate din noapte.
48. Adesea sunt mai ager/ă seara decât dimineața.
49. Pot adormi pe parcursul zilei aproape la fel de rapid ca în timpul nopții.
50. Dacă nu-mi respect programul de somn, tind să fac greșeli ziua următoare.
51. Gândesc mai greu seara decât dimineața.
52. Dacă dorm suficient în fiecare noapte, îmi este greu să adorm pe parcursul zilei.
Indicatii privind scorareaInstructaj: "Scală pentru autoevaluarea profilului individual și a trăsăturilor adaptive ale ciclului adormire trezire. Răspunsul ar putea fi DA sau NU."

Această scală are mai multe fațete:
M - abilitatea de a sta treaz dimineața
E- abilitatea de a sta treaz noaptea
S - abilitatea de a dormi noaptea
W - abilitatea de a sta treaz la ore neobișnuite
F- abilitatea de a adormi la ore neobișnuite
Scorare: Scală sumativă. Raspunsuri dihotomice: Da/Nu.
Când semnul ""+"" este pus înaintea întrebării #, răspunsul ""da"" este codificat ca ""-1"", răspunsul ""Nu"" este codificat ca ""+1"" și lipsa răspunsului este codificat ca ""+1"". Când semnul ""-"" este pus înaintea întrebării #, răspunsurile ""da"" sunt codificate ca ""+1"", răspunsul ""Nu"" este codificat ca ""-1"" și lipsa răspunsului este codificat ca ""-1"".

Scala M (abilitatea de a sta treaz dimineața):
(m1) +4–14+24–34
(m2) –1+11–21+31
(m3) +7–17+27–37
Scale E (abilitatea de a sta treaz noaptea):
(e1) –2+12–22+32
(e2) –8+18–28+38
(e3) –42+45–48+51
Scale S (abilitatea de a dormi noaptea):
(s1) +3–13–23+33
(s2) +10–20–30+40
(s3) +6–16–26+36
Scale W (abilitatea de a sta treaz la ore neobișnuite):
(w1) –5 +15+25–35
(w2) –41+44–47+50
Scale F (abilitatea de a adormi la ore neobișnuite):
(f1) –9+19+29–39
(f2) –43+46–49+52


Scorurile scalelor M, E și S sunt calculate ca suma celor 12 răspunsuri codate ca +1 sau -1. În consecință, scorurile se situează între -12 și +12. Scorurile scalelor W si F sunt calculate ca suma celor 8 răspunsuri codate ca +1 sau -1. În consecință, scorurile se situează între -8 și +8.

Dacă suma pentru scalele M, E, S, W sau F este pozitivă (+3 sau mai mare), aceasta indică latență matinală (+ M), latență noaptea (+ E), abilitatea de a dormi noaptea (+ S), abilitatea de a rămâne treaz (+ W) și capacitatea de a adormi la ore neobișnuite (+ F).

În cazul în care suma este negativă (-3 sau mai mică), aceasta indică abilitatea de a te trezi devreme dimineața (-M), abilitatea de a te trezi devreme seara (-E), insomnie în timpul nopții (-S), incapacitatea de a rămâne treaz (-W) și incapacitatea de a adormi la ore neobișnuite (-F).

Suma este considerată ca valoare intermediară când se situează undeva între -2 și +2.