ResearchCentral

Un proiect al grupului de cercetare in evaluare psihologica si educationala
din cadrul Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea din Bucuresti
despre researchcentral echipa lista testelor recomandari de utilizare participa contact
Detalii scala
ID502
Nume scala [EN]Perceived Parental Autonomy Support Scale
Nume scala [RO]Scala Percepției Suportului Parental Autonom
DomeniuPsihologie clinică
SubdomeniuParenting
Numar itemi24
Nivel adaptare culturala[1] = simpla traducere
Tradus in limba romana deRaluca Livinți
Referinta bibliografica originalaMageau, G. A., Ranger, F., Joussemet, M., Koestner, R., Moreau, E., & Forest, J. (2015). Validation of the Perceived Parental Autonomy Support Scale (P-PASS). Canadian Journal of Behavioural Science / Revue Canadienne Des Sciences Du Comportement, 47(3), 251–262. https://doi.org/10.1037/a0039325
Studii internationaleCosta, S., Cuzzocrea, F., Gugliandolo, M. C., & Larcan, R. (2016). Associations Between Parental Psychological Control and Autonomy Support, and Psychological Outcomes in Adolescents: The Mediating Role of Need Satisfaction and Need Frustration. Child Indicators Research, 9(4), 1059–1076. https://doi.org/10.1007/s12187-015-9353-z

Ratelle, C. F., Duchesne, S., & Guay, F. (2017). Predicting school adjustment from multiple perspectives on parental behaviors. Journal of Adolescence, 54, 60–72. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2016.11.008
Studii in Romania
Itemii scalei [EN]1. My parents gave me many opportunities to make my own decisions about what I was doing.
2. When my parents asked me to do something, they explained why they wanted me to do it.
3. When I refused to do something, my parents threatened to take away certain privileges in order to make me do it. (R)
4. My point of view was very important to my parents when they made important decisions concerning me.
5. My parents refused to accept that I could want simply to have fun without trying to be the best. (R)
6. When my parents wanted me to do something differently, they made me feel guilty. (R)
7. My parents encouraged me to be myself.
8. Within certain limits, my parents allowed me the freedom to choose my own activities.
9. When I was not allowed to do something, I usually knew why.
10. I always had to do what my parents wanted me to do, if not, they would threaten to take away privileges. (R)
11. My parents believed that, in order to succeed, I always had to be the best at what I did. (R)
12. My parents made me feel guilty for anything and everything. (R)
13. My parents were able to put themselves in my shoes and understand my feelings.
14. My parents hoped that I would make choices that corresponded to my interests and preferences regardless of what theirs were.
15. When my parents wanted me to do something, I had to obey or else I was punished. (R)
16. My parents were open to my thoughts and feelings even when they were different from theirs.
17. In order for my parents to be proud of me, I had to be the best. (R)
18. When my parents wanted me to act differently, they made me feel ashamed in order to make me change. (R)
19. My parents made sure that I understood why they forbid certain things.
20. As soon as I didn’t do exactly what my parents wanted, they threatened to punish me. (R)
21. My parents used guilt to control me. (R)
22. My parents insisted that I always be better than others. (R)
23. When I asked why I had to do, or not do, something, my parents gave me good reasons.
24. My parents listened to my opinion and point of view when I disagreed with them.
Itemii scalei [RO]1. Părinții mei mi-au permis să iau propriile decizii în legătură cu ce făceam.
2. Atunci când părinții mei îmi cereau să fac ceva, îmi explicau de ce îmi cer respectivul lucru.
3. Atunci când refuzam să fac ceva, pentru a mă convinge, părinții mei amenințau că îmi vor retrage anumite drepturi. (R)
4. Punctul meu de vedere era foarte important pentru părinții mei atunci când luau decizii importante în ceea ce mă privește.
5. Părinții mei refuzau să accepte că uneori voiam pur și simplu să mă distrez, fără să încerc să fiu cel mai bun / cea mai bună. (R)
6. Atunci când părinții mei voiau să fac ceva diferit, mă făceau să mă simt vinovat(ă). (R)
7. Părinții mei mă încurajau să fiu eu însumi/însămi.
8. În anumite limite, părinții mei îmi dădeau libertatea să îmi aleg propriile activități.
9. Când părinții nu îmi permiteau să fac ceva, îmi explicau și de ce.
10. Întotdeauna a trebuit să fac ceea ce îmi cereau părinții mei, în caz contrar, mă amenințau că îmi vor lua din drepturi. (R)
11. Părinții mei credeau că pentru a avea succes, trebuia să fiu mereu cel mai bun / cea mai bună în ceea ce făceam. (R)
12. Părinții mei mă făceau să mă simt vinovat(ă) pentru orice. (R)
13. Părinții mei erau capabili să se pună in locul meu și să-mi înțeleagă sentimentele.
14. Părinții mei sperau că voi face alegeri care corespund intereselor și preferințelor mele, indiferent de opinia lor personală despre ele.
15. Atunci când părinții mei voiau să fac ceva, trebuia să mă supun, altfel eram pedepsit(ă). (R)
16. Părinții mei erau deschiși la gândurile și sentimentele mele, chiar și atunci când acestea erau diferite de ale lor.
17. Pentru că părinții mei să fie mândri de mine, trebuia să fiu cel mai bun / cea mai bună. (R)
18. Atunci când părinții mei voiau să mă comport diferit, mă făceau să mă simt rușinat(ă) pentru a mă determina să mă schimb. (R)
19. Părinții mei se asigurau că am înțeles motivul pentru care îmi interziceau anumite lucruri.
20. Imediat ce nu făceam exact ce voiau părinții mei, mă amenințau că mă vor pedepsi. (R)
21. Părinții mei utilizau vinovăția pentru a mă controla. (R)
22. Părinții mei insistau să fiu mereu mai bun(ă) decât ceilalți. (R)
23. Atunci când întrebam de ce trebuia sau nu trebuia să fac ceva, părinții mei îmi dădeau motive bune.
24. Părinții mei îmi ascultau opinia și punctul de vedere atunci când nu eram de acord cu ei.
Indicatii privind scorareaInstructaj: „Vă rugăm să evaluați, pe o scală de la 1 la 7, măsura în care părinții dvs. au manifestat în copilăria dvs. fiecare dintre comportamentele de mai jos. Încercuiți pentru fiecare afirmație numărul a cărui semnificație vi se potrivește.”

Scoare: Scală sumativă. Itemii marcați cu (R) sunt reversați, scorurile astfel obținute pentru itemi sunt apoi însumate. Scală Likert în 7 trepte, unde 1 = dezacord puternic și 7 = acord puternic.

Analiza statistică a relevant existența a 6 factori:
1. Libertate în cadrul anumitor limite (itemii 1, 4, 8, 14)
2. Argumentarea solicitărilor și ale limitelor (itemii 2, 9, 19, 23)
3. Recunoașterea sentimentelor (itemii 7. 13, 16. 24)
4. Amenințări și pedepse (itemii 3, 10, 15, 20)
5. Performanță sub presiune (itemii 5, 11, 17, 22)
6. Critici care induc vinovăție (itemii 6, 12, 18, 21)