ResearchCentral

Un proiect al grupului de cercetare in evaluare psihologica si educationala
din cadrul Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea din Bucuresti
despre researchcentral echipa lista testelor recomandari de utilizare participa contact
Detalii scala
ID580
Nume scala [EN]Dysfunctional Beliefs and Attitudes about Sleep
Nume scala [RO]Credințe și atitudini disfuncționale despre somn
DomeniuPsihologie clinică
SubdomeniuCredințe și atitudini despre somn
Numar itemi16
Nivel adaptare culturala[[1]=] =
Tradus in limba romana deAnghelescu Valentina Ana Maria
Referinta bibliografica originalaMorin, C. M., Vallières, A., & Ivers, H. (2007). Dysfunctional Beliefs and Attitudes about Sleep (DBAS): Validation of a Brief Version (DBAS-16). Sleep, 30(11), 1547–1554. doi:10.1093/sleep/30.11.1547
Studii internationaleKhazaie H, Najafi F, Zakiei A, Komasi S. Partitioning the Sleep Quality and Insomnia Severity among Earthquake Victims in the West of Iran: Cluster Prediction Based on Personality and Psychological Factors. J Res Health Sci. 2019;19(4):e00458. Published 2019 Sep 8. Wan, Y., Xu, H., Wang, S., Boyda, D., Mcfeeters, D., Sun, Y., … Tao, F. (2020). Gender Differences in the Relationship Between Sleep Problems and Suicide Attempt in Adolescents. Frontiers in Psychiatry, 11. doi:10.3389/fpsyt.2020.00133 Heli, J., Mikko, H., Mikael, S., Jussi, V., Teemu, P., Kari-Pekka, M., & Christer, H. (2019). Cognitive behavioural therapy interventions for insomnia among shift workers: RCT in an occupational health setting. International Archives of Occupational and Environmental Health. doi:10.1007/s00420-019-01504-6
Studii in Romania
Itemii scalei [EN]1. I need 8 hours of sleep to feel refreshed and function well during the day.
2. When I don't get proper amount of sleep on a given night, I need to catch up on the next dayby napping or on the next night by sleeping longer.
3. I am concerned that chronic insomnia may have serious consequences on my physical health.
4. I am worried that I may lose control over my abilities to sleep.
5. After a poor night’s sleep, I know that it will interfere with my daily activities on the next day.
6. In order to be alert and function well during the day, I believe I would be better off taking a sleeping pill rather than having a poor night’s sleep.
7. When I feel irritable, depressed, or anxious during the day, it is mostly because I did not sleep well the night before.
8. When I sleep poorly on one night, I know it will disturb my sleep schedule for the whole week.
9. Without an adequate night’s sleep, I can hardly function the next day.
10. I can’t ever predict whether I’ll have a good or poor night’s sleep.
11. I have little ability to manage the negative consequences of disturbed sleep.
12. When I feel tired, have no energy, or Must seem not to function well during the day, it is generally because I did not sleep well the night before.
13. I believe insomnia is essentially the result of a chemical imbalance.
14. I feel insomnia is ruining my ability to enJoy life and prevents me from doing what I want.
15. Medication is probably the only solution to sleeplessness.
16. I avoid or cancel obligations social, family after a poor night’s sleep.
Itemii scalei [RO]1. Am nevoie de 8 ore de somn ca să mă simt înviorat/ă și să funcționez bine în timpul zilei.
2. Când nu dorm suficient de mult într-o anumită noapte, am nevoie a doua zi să trag un pui de somn sau în noaptea următoare să dorm mai mult.
3. Sunt îngrijorat/ă că insomnia cronică poate avea consecințe grave asupra sănătății mele fizice.
4. Sunt îngrijorat/ă că pot pierde controlul asupra abilităților mele de a dormi.
5. După o noapte cu un somn nesatisfăcător, știu că acest lucru îmi va afecta activitățile mele zilnice de a doua zi.
6. Pentru a fi în alertă și a funcționa bine în timpul zilei, cred că aș fi mai bine să iau o pastilă de dormit, decât să nu dorm bine noaptea.
7. Când mă simt în timpul zilei iritabil, deprimat sau neliniștit, acest lucru este din cauză că nu am dormit bine cu o seară înainte.
8. Când nu dorm bine într-o noapte, știu că acest lucru îmi va modifica programul de somn pentru întreaga săptămână.
9. Fără un somn adecvat, cu greu pot funcționa a doua zi.
10. Nu pot prezice vreodată dacă voi avea un somn bun sau rău.
11. Am o mică capacitate de a gestiona consecințele negative ale somnului perturbat.
12. Când mă simt obosit/ă, nu am energie, sau pare că nu funcționez bine în timpul zilei, de obicei este din cauză că nu am dormit bine cu o noapte înainte.
13. Cred că insomnia este în esență rezultatul unui dezechilibru chimic.
14. Simt că insomnia îmi strică capacitatea de a mă bucura de viață și mă împiedică să fac ceea ce vreau.
15. Medicatia este probabil singura solutie pentru insomnie.
16. Evit sau anulez obligațiile sociale, familiale după un somn nesatifăcător.
Indicatii privind scorareaInstructaj Mai multe afirmații care reflectă credințele și atitudinile oamenilor cu privire la somn sunt enumerate mai jos. Vă rugăm să indicați pe o scală de la 0 la 10, în ce măsură sunteți de acord sau nu sunteți de acord cu fiecare afirmație. Nu există un răspuns corect sau greșit. Pentru fiecare afirmație, încercuiți numărul care corespunde propriei dvs. credințe personale. Vă rugăm să răspundeți la toate afirmațiile, chiar dacă unele pot să nu se aplice direct în situația dvs. 0- Puternic dezacord 10- Puternic de acord Scorare: scală sumativă.