| Detalii scala |
---|
ID | 596 |
Nume scala [EN] | Autism Spectrum Quotinent 10 items (AQ-10) (Adult) |
Nume scala [RO] | Coeficientul Spectrului Autist în 10 itemi (AQ-10) (Adulți) |
Domeniu | Clinică |
Subdomeniu | Autism |
Numar itemi | 10 |
Nivel adaptare culturala | [1] = simpla traducere |
Tradus in limba romana de | Bogdan Cocoș |
Referinta bibliografica originala | Allison, C., Auyeung, B., & Baron-Cohen, S. (2012). Toward brief “red flags” for autism screening: the short autism spectrum quotient and the short quantitative checklist in 1,000 cases and 3,000 controls. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 51(2), 202-212. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2011.11.003 |
Studii internationale | Booth, T., Murray, A. L., McKenzie, K., Kuenssberg, R., O’Donnell, M., & Burnett, H. (2013). Brief report: An evaluation of the AQ-10 as a brief screening instrument for ASD in adults. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43(12), 2997-3000. https://doi.org/10.1007/s10803-013-1844-5
Lundin, A., Kosidou, K., & Dalman, C. (2019). Measuring autism traits in the adult general population with the brief autism-spectrum quotient, AQ-10: Findings from the Stockholm public health cohort. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49(2), 773-780. https://doi.org/10.1007/s10803-018-3749-9
Murray, A. L., Allison, C., Smith, P. L., Baron‐Cohen, S., Booth, T., & Auyeung, B. (2017). Investigating diagnostic bias in autism spectrum conditions: an item response theory analysis of sex bias in the AQ‐10. Autism Research, 10(5), 790-800. https://doi.org/10.1002/aur.1724
Murray, A. L., Booth, T., Auyeung, B., McKenzie, K., & Kuenssberg, R. (2019). Investigating sex bias in the AQ-10: a replication study. Assessment, 26(8), 1474-1479. https://doi.org/10.1177%2F1073191117733548
Sizoo, B. (2015). Predictability of Self-report Questionnaires (RAADS-R-NL, AQ-28 and AQ-10) in the Assessment of Autism Spectrum Disorders in Adults. European Psychiatry, 30, 219. https://doi.org/10.1016/S0924-9338(15)30179-6
|
Studii in Romania | |
Itemii scalei [EN] | 1. I often notice small sounds when others do not.
2. I usually concentrate more on the whole picture, rather than the small details.
3. I find it easy to do more than one thing at once.
4. If there is an interruption, I can switch back to what I was doing very quickly.
5. I find it easy to ‘read between the lines’ when someone is talking to me.
6. I know how to tell if someone listening to me is getting bored.
7. When I’m reading a story I find it difficult to work out the characters’ intentions.
8. I like to collect information about categories of things (e.g., types of car, types of bird, types of train, types of plant etc).
9. I find it easy to work out what someone is thinking or feeling just by looking at their face.
10. I find it difficult to work out people’s intentions.
|
Itemii scalei [RO] | 1. Deseori aud sunete slabe atunci când alții nu o fac.
2. De obicei mă concentrez pe imaginea de ansamblu, nu neapărat pe micile detalii.
3. Mi se pare simplu să fac mai mult de un singur lucru deodată.
4. În cazul în care există o întrerupere, mă pot întoarce foarte rapid la ceea ce făceam.
5. Mi se pare simplu să “citesc printre rânduri” atunci când cineva vorbește cu mine.
6. Știu când se plictisește cineva atunci când mă ascultă.
7. Atunci când citesc o poveste mi se pare dificil să îmi dau seama de intențiile personajelor.
8. Îmi place să adun informații despre categorii de lucruri (e.g., tipuri de mașini, tipuri de păsări, tipuri de trenuri, tipuri de plante, etc.).
9. Mi se pare simplu să îmi dau seama de ceea ce gândește sau simte o persoană doar uitându-mă la chipul ei.
10. Mi se pare dificil să îmi dau seama de intențiile oamenilor.
|
Indicatii privind scorarea | Scală sumativă. Itemi pe scală Likert în 4 trepte, unde:
1 – Definitely Agree (Complet de Acord)
2 – Slightly Agree (Oarecum de Acord)
3 – Slightly Disagree (Oarecum în Dezacord)
4 – Definitely Disagree (Dezacord Complet)
Un singur punct poate îi poate fi atribuit fiecărei întrebări.
A se scora:
• 1 punct pentru „Complet de Acord” sau „Oarecum de Acord” pe itemii 1, 7, 8, 10.
• 1 punct pentru “Dezacord Complet” sau „Oarecum în Dezacord” pe itemii 2, 3, 4, 5, 6, 9.
• Dacă scorurile individuale exced limita de 6 puncte, considerați adresarea acestora la un specialist, în scopul unei evaluări diagnostice.
|